MCC cursus
Voor een crew op een passagiersvliegtuig is het essentieel dat zij goed kunnen samenwerken. Deze cursus leert je het belang van goede communicatie en standaard procedures. In een noodsituatie is er minder tijd voor overleg en moet eenieder weten wat zijn/haar taken zijn. Na afloop van de cursus ben je ruim voldoende bedreven in Multi crew cooperation zodat een Multi Pilot Aircraft veilig gevlogen kan worden. De cursus moet voltooid zijn voordat je kunt deelnemen aan een opleiding voor het behalen van een Type Rating

De cursus bestaat uit twee delen.
1. Theorie
Het eerste is een theorie gedeelte waarin onder andere gesproken wordt over samenwerking, leiderschap, persoonlijkheid, stress en procedures. Het leren werken in teamverband komt uitgebreid aan de orde. Vooruitlopend op het praktijkgedeelte in de simulator worden de standard operating procedures (SOP’s) behandeld, tijdens normale en noodsituaties. Deze procedures zijn afgeleid van de procedures zoals deze bij de diverse luchtvaartmaatschappijen gehanteerd worden, zodat een omgeving wordt gecreëerd die representatief is voor een typische lijnvlucht

Op verzoek kan dit theoretische gedeelte worden uitgebreid tot een complete CRM (crew resource management) cursus.

2. Praktijk
Het tweede deel van de cursus is de praktijk. Dit wordt gedaan op de simulator, en als type wordt een Beech King Air 200 gebruikt. Dit is een 18 persoons turboprop vliegtuig dat op maximaal 33000 voet kan vliegen. Het praktijkgedeelte bestaat uit 5 sessies van 4 uur elk, met daarvoor en daarna een uitgebreide briefing. Er wordt geleerd hoe men in crewverband moet samenwerken wat standaardcalls zijn, wanneer je een collega op afwijkingen moet wijzen en het belang van een goede situational awareness van beide vliegers. De King Air heeft EFIS en een goed autopilot/flightdirector systeem. Zodat ook deze systemen na de cursus geen geheimen meer voor je hebben.

De instructeurs die de MCC cursus geven zijn allen actieve vliegers bij één van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, en daarnaast hebben zij veel ervaring met het opleiden van initials.

De cursus wordt altijd met minimaal twee personen gedaan. Op deze manier worden van beide de Pilot Flying en de Pilot Monitoring taken optimaal getrained.
Bij het selecteren van een MCC cursus rijst altijd de vraag op welk type die gedaan moet worden. Wat daarbij niet uit het oog verloren moet worden is dat het gaat om een cursus waarin je moet leren samenwerken. Het type is daarbij niet zo belangrijk. Natuurlijk is het leuk om in een bewegende simulator te zitten, maar tijdens het vliegen merk je daar niet zo veel van. Wat veel belangrijker is, zijn de skills, het met elkaar omgaan, en met iedereen om kunnen gaan, dat leer je bij Simulator Training Rotterdam. Onze instructeurs hebben het menselijke aspect heel hoog staan. Natuurlijk is er een hiërarchie in de cockpit, maar hoe die wordt opgelegd is heel belangrijk voor de acceptatie van het leiderschap. Er moet een open sfeer zijn waarin Captain en First Officer kunnen zeggen wat ze denken. Dit is een belangrijke voorwaarde om een vliegtuig onder alle omstandigheden veilig te kunnen vliegen.